onsdag 29. mars 2017

Live redder verden litt

"Live redder verden litt" er en serie om bærekraftig utvikling på  NRK Tv. Vi følger Live gjennom 5 episoder om hvordan hun skifter livsstilen sin fra å ha: 19,5 tonn Co2 utslipp, til å ha 8,5 tonn Co2. Hun møter de grønneste folka og får lært mye om hvordan hun kan redde verden litt,  hun lærer om kort reist mat og  mat med lang frakt. Så jeg vil gjerne at det skal komme flere slike serier om hvordan man kan redde verden litt.

-Hvordan likte du serien/Likte ikke?? 

Jeg likte serien ganske godt, fikk lært mange nye ting og  om hvor mye vi egentlig skader jorda vår. Jeg er en kjøtt elsker og jeg tror jeg aldri kommer til å stoppe å spise kjøtt, men jeg tror at jeg kan begynne å hjelpe mer til. Resirkulere mer, plukke opp søppel som ligger rett ved en søppel-dunke, og kjøpe mindre produkter med plastemballasje i. Jeg lærte noe annet av en video vi så før Live redder verden litt, og der snakka de om at hvis vi kjøper like mange produkter med plastemballasje i seg så kommer det til å være mer plast/søppel i havet enn fisk, innen 2050. 

- Fikk serien deg til å endre noen vaner ?

 Ja jeg må si det. Jeg mener selv at jeg har blitt flinkere til å plukke opp søppel etter meg og andre: med andre så mener jeg familie, venner og hvis at jeg ser at noen bare kaster en flaske ut i skogen eller på gata. Da kan det hende at jeg henter den og faktisk panter den. Jeg har blitt flinkere til å bruke klærne mine som jeg har isteden for å kjøpe nye vær uke. Jeg har også tatt dette opp med familien og vi skal kanskje begynne med/prøve Meat less monday.

-Hvorfor ble serien sendt?
Jeg tror serien ble sendt fordi, NRK skulle vise oss hvor mye vi egentlig forurenser. Hvordan vi kan gjøre noe med det og hvordan vi kan leve ett sunnere og bedre liv uten  kjøtt. Hvis jeg skulle gi serien ett terning kast mellom 1-6 hadde jeg gitt en 4. Hvorfor 4? Jo det kan jeg si, serien var fantastisk på alle måter men det var noe som mangla, kanskje flere episoder? 

  

1 kommentar:

  1. Et godt innlegg, Henrik! Og så fantastisk at du har blitt mer bevisst og at dere faktisk vurderer å innføre "Meatless Monday"! Ja, da er du virkelig med på å redde verden litt! :)

    SvarSlett