onsdag 29. mars 2017

Live redder verden litt


Live redder verden litt.

Norge er et av de landene med høyest levestandard i verden, derfor er vi også et land som produserer store mengder med co2-farlige mengder. Hvis alle verdens innbyggere skulle ha helt lik levestandard som det vi har, så hadde vi trengt 2,7 jordkloder. Dette sier noe om at levestandarden vår er for høy, og at vi må gjøre noe med det, fordi vi har noe ikke alle andre land har-ressurser. 

Det jeg likte med "live redder verden litt" var at serien var enkel for en normal nordmann å relatere seg til, ved at Live gjorde realistiske endringer i hverdagen hennes, som også er mulig for oss, uten at vi må betale mye penger, eller bruke mye tid eller energi på å endre hele livsstilen vår, og gjøre store endringer i hverdagen vår.

Serien fikk meg ikke til å bli mer oppmerksom på min familie sitt og mitt forbruk, fordi det er allerede en del av min hverdag. Grunnen til det er fordi familien min er gode til å unngå impulskjøp, og bare kjøpe det vi trenger. Jeg trur heller ikke serier som dette endrer tankegangen til en gjennomsnittsnordmann som ser på, fordi vi allerede er alt for avhengig av å leve i et samfunn der vi ubevisst forbruker mye mer en det som er vanlig, og vi er allerede for godt kjent med å leve en livsstil der miljø ikke står i sentrum.

Jeg trur serien ble sendt for å få nordmenn til å gjøre små endringer i hverdagen sin for å bidra til å gjøre naturen til et renere sted, ved å ikke forsøple, vaske for mye klær, eller å kjøpe ting man egentlig ikke har bruk for. Serien setter også et fokus på hvor skadelige norske vaner er, og hvilken effekt det har på naturen, og de menneskene som bor her-selv om de bor på andre siden av kloden.

3 kommentarer:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  3. Meget godt innlegg og interessante tanker! Og så bra at du og familien din er såpass bevisste. Men tror du ikke at det er håp for "oss" og de kommende generasjoner? Er det ingen vilje til endring i samfunnet vårt? Jeg er imidlertid helt enig i at det er masse jobb som gjenstår...

    SvarSlett